Erasmus+: Klara vs. UK


Telefónne búdky v Londýne.
Pre ľudí, ktorí ma nepoznajú (aj pre tých, ktorí ma poznajú) – moje meno je Klára Štefanovičová, som tretiačka na VŠVU v Bratislave, kde študujem Voľnú grafiku v ateliéri prof. Jančoviča. V tomto semestri (jar 2017, druhý semester v 3. ročníku) som však v rámci projektu Erasmus+ v Anglicku, v krajine červených telefónnych búdok, dvojposchodových autobusov, Sherlocka Holmesa, nekonečného daždivého počasia, gentlemanov, čaju a „suchého humoru“ (ktorý, pre mňa, vlastne ani nie je suchý). Navštevujem Plymouth College of Art v Plymouthe – Britain's Ocean City (tak je to mesto nazývané).


Sú to už dva mesiace odvtedy, čo som priletela do Anglicka a docestovala do mesta, ktoré mi bude domovom nasledujúcich pár mesiacov a ktorého meno už som spomenula - do Plymouthu. Polovica už je za mnou a tak si trúfam spísať niečo o tunajšej kultúre, ľuďoch, (študentskom) živote, atď. Dúfam, že to pomôže spolužiakom pri rozhodovaní či ísť na Erasmus+ a či ho robiť v UK (z vlastnej skúsenosti môžem zatiaľ len odporučiť). Väčšina rozdielov medzi Slovenskom a Anglickom je pravdepodobne každému známa, no ja to tu aj tak spomeniem. Riadim sa vlastnými skúsenosťami a zážitkami, takže netreba brať tento článok ako niečo samozrejmé 😊.

Plymouth, typické "šedé" počasie, more a The Union Jack.

Architektúra je tu tiež výborná - napríklad katedrála v Exeteri.

Pre Anglicko sú typické parky. Tieto parky bývajú (okrem holubov) plné veveričiek.

Po prílete každý obyčajný Európan zistí, že je v UK hneď na letisku – iná mena (nefunguje to ako v ČR, že niekde zoberú aj eurá). Nie každý člen EU má euro, a ak je potrebný odvoz z letiska (autobus, taxi, atd.) je dobré mať pri sebe hotovosť – v tomto prípade libry (£). Ak nie je hotovosť, nie je nutné panikáriť, všade sa dá platiť kartou (pokiaľ si lístky na autobus kupujete vopred). WC sú vo väčšine prípadov zadarmo, takže ani „drobáky“ nemusia byť za každú cenu v peňaženke. Toto spomínam preto, lebo ja som ten typ, čo pri sebe nemá nikdy hotovosť. Jediná nevýhoda je, že pri platbe kartou si banka zaráta peniaze za prevod meny (býva to pár centov, pri výbere z bankomatu to je však o veľa viac).

To, že sa jazdí vľavo, je každému známe, no dokáže to občas zmiasť (hlavne mňa ako chodcu, pri prekračovaní cez cestu). Keď už sme pri prekračovaní cez cestu, ešte som tu nevidela typickú „zebru“. Sú tu však semafory, ktoré odrátavajú sekundy než naskočí červená. Čo sa týka dopravy, dá sa cestovať autobusom, vlakom, trajektom, lietadlom, autom,... Autobusy bývajú dvojposchodové a ak môžem niečo odporučiť, tak sedenie úplne vpredu na druhom poschodí 😊. Keďže sa zameriavam s týmito informáciami najmä na študentov (a sama som študent), tak podotknem, že vlaky sú tu o mnoho drahšie než autobusy. Čiže nič také ako vlaky zadarmo pre študentov tu neexistuje.

Spomínaná "zebra"

Ďalej zásuvky – tie tu majú tiež iné. Ak sa zabudne kúpiť adaptér na Slovensku a priniesť sem, nie je problém si kúpiť nejaký tu. Majú ich v takmer každom obchode.

Angličtina je tu tak isto iná než na akú je obyčajný Slovák zvyknutý z (amerických) filmov, z audiokníh, rádií a podobne. Nie je to tak, že by ste nerozumeli vôbec ničomu, len si treba zvyknúť na rýchlosť, slang, dialekt... a možno je chyba len vo mne, ale viac ľudí zo zahraničia má podobnú skúsenosť s tým, že prvý týždeň-dva si zvykajú najmä na jazyk – nielen porozumieť mu, ale aj sa osmeliť rozprávať s „native speakers“. S tým mám osobne stále trochu problém, môžem rozumieť všetkému, ale pocit, že sa strápnim s mojou angličtinou je stále silnejší než odvaha rozprávať. S tým mi však (a nielen mne) pomáhajú prednášky, týkajúce sa hlavne sebavedomia a sebaprezentácie a samozrejme ľudia, s ktorými trávim čas, či už priamo z Plymouthu alebo iného mesta v UK. 


Ak ťa zaujíma, ako sa žije študentovi v Plymouthe, máš sa na čo tešiť v nasledujúcom článku!

Komentáre

Obľúbené príspevky